Jak bezpiecznie tworzyć kopie zapasowe danych?

Jak bezpiecznie tworzyć kopie zapasowe danych?

Utrata danych to poważny problem, tym bardziej, jeśli stało się to na firmowym komputerze i były to ważne pliki związane z pracą. Zamiast zwalczać skutki, lepiej jest zapobiegać. Dowiedz się, jak zrobić kopię zapasową, co pozwoli uniknąć utraty ważnych danych.

Dlaczego trzeba robić kopie zapasowe danych?

Tworzenie kopii zapasowych w chmurze lub na dysku zewnętrznym to skuteczne zabezpieczenie przed przypadkowym usunięciem plików, utratą danych na skutek awarii sprzętu lub też w efekcie cyber ataku. Kopia zapasowa ważnych plików to coś, o czym powinni pamiętać wszyscy pracownicy biurowi. Jest to tym bardziej istotne, jeśli pracujesz w zespole i praca innych jest w jakiś sposób zależna od Twojej.

Jak często wykonywać kopię zapasową?

To, jak często trzeba tworzyć kopie zapasowe, zależy od specyfiki firmy, charakteru stanowiska pracy czy wrażliwości danych. Jeśli pracujesz na plikach, które mają duże znaczenie dla firmy i codziennie raportujesz osiągnięte rezultaty swojej pracy, to kopię zapasową również należy wykonywać przynajmniej raz dziennie, a najlepiej jest robić to nawet co godzinę. Istnieją profesjonalne narzędzia i programy, które pozwalają zautomatyzować ten proces. Dla komputerów Apple warto wybrać oprogramowanie o nazwie Time Machine, a dla systemów Windows jest program Microsoft Windows Backup czy Restore. Te narzędzia pozwalają skoordynować w czasie i zautomatyzować tworzenie kopii zapasowej wedle preferencji użytkownika. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego, jak tworzyć kopie zapasowe to odsyłamy do naszego poradnika.

Rodzaje kopii zapasowych

Kopię zapasową ważnych plików i danych na komputerze można wykonać na kilka sposobów:

Pełna kopia danych

Pełnia kopia polega na tym, że archiwizowane są wszystkie dane wskazane przez użytkownika. Taka kopia jest zwykle tworzona jako pierwsza i pozwala na zrobienie tzw. lustrzanego odbicia ważnych danych. Wykonanie pełnej kopii zajmuje najwięcej czasu, jednak równocześnie w przypadku utraty plików, pełna kopia pozwala na ich odzyskanie w najłatwiejszy sposób. Pełna kopia zapasowa nie zawiera wersjonowania zasobów.

Różnicowa kopia zapasowa danych

Archiwizowane są wyłącznie te pliki, które zostały zmienione od momentu wykonania ostatniej pełnej kopii zapasowej. W tym przypadku mamy dostęp wyłącznie do danych zapasowych, które zostały utworzone na początku w ramach pełnej kopii. Wykonanie takiej kopii zajmuje zwykle mniej czasu niż w przypadku pełnej kopii zapasowej, tę metodę wyróżnia także stosunkowo prosty proces przywracania danych.

Przyrostowa kopia zapasowa

W przypadku kopii przyrostowej archiwizowane są te pliki, które zostały zmodyfikowane bądź też dodane od momentu utworzenia ostatniej kopii zapasowej. W praktyce oznacza to, że w trakcie archiwizacji danych przy kopii przyrostowej nie kumulują się nowe ani zmodyfikowane dane. Przyrostowa kopia zapasowa zawsze pozwala przywrócić ostatnią wykonaną kopię zapasową.

Gdzie przechowywać dane?

Kopię zapasową danych można przechowywać w internetowej chmurze, na dodatkowym dysku twardym w komputerze albo na dysku zewnętrznym. Nie w każdej firmie jest opcja przechowywania plików w chmurze, zwykle wymaga to też dobrego łącza internetowego (kopiowanie dużych plików może zająć sporo czasu) i odpowiedniego oprogramowania. Dane można jednak przechowywać także na zewnętrznym dysku USB albo na dodatkowym dysku twardym w komputerze.

Jeśli szukasz sprawdzonego rozwiązania o dużej pojemności i szybkości pracy, to dysk zewnętrzny Adata SSD External SD700 1 TB sprawdzi się idealnie. Urządzenie oferuje prędkość odczytu 440 MB/s i prędkość zapisu na poziomie 440 MB/s. Jeśli zależy Ci na szybkim przesyłaniu danych, sprawdź model ADATA 1 TB M.2 PCIe NVMe XPG GAMMIX S11 Pro. Jego maksymalna prędkość odczytu wynosi 3350 MB/s a prędkość zapisu 2800 MB/s. Z kolei, jeśli szukasz budżetowego rozwiązania, to warto wybrać dysk SSD ADATA Swordfish 250 GB. Sprawdź też nasz poradnik o wyborze dysku twardego.

Szukasz profesjonalnej pomocy przy wyborze dysku? Nasi specjaliści chętnie dobiorą odpowiedni sprzęt. Skontaktuj się z nami mailowo: bok@ale.pl lub telefonicznie: 22 290 77 77.